fredag 14. mai 2010

Asunción 11. mai til 12. mai

Asunción var kun en mellomstopp med én overnatting på veien til Iguassu Falls. Etter vi landet og tatt ut penger (vi klarte av ukjente grunner kun å ta ut penger med mastercard-kredittkortet til David) prøvde vi å finne ut om det gikk busser til byen, siden taxi-ene ville ta over 100 kroner for turen. Taxisjåførene påsto først at det ikke gikk noen busser fra flyplassen, men senere at det gikk busser fra "svært langt unna", som er 300 meter. Det var ikke noen informasjonsskranke på flyplassen med kart eller noen pc-er med nettilgang. Vi fikk heldigvis hjelp av de som jobber med å veksle turisters dollar til lokal valuta til å finne riktig buss inn til byen, og heldigvis hadde vi valgt ut et hotell på forhånd.

Hotellet vi lå på, Hotel Palmas del Sol, kostet 206 000 PYG, som er ca 260 kroner. Hotellet var kun et tre-stjernes hotell, men var etter vår mening bedre enn det dyrere fire-stjernes hotellet i Santa Cruz i Bolivia. Rommet hadde et stort bad med en behagelig dusj og god frokostbuffe til å være i Sør-Amerika. Det var egentlig synd at vi kun hadde én natt på dette hotellet. Etter å ha sjekket inn og lagt fra oss bagasjen, gikk vi ut og fant en restaurant. Vi spiste på et sted som hadde en veldig god middags- og dessert-buffé.

Vi hørte på forhånd at det ikke er så mye å oppleve og se i selve byen. Av det vi så, merket vi at Asunción er en ganske fattig by.

En øl i minibaren kostet 5000 PYG. Føles litt som monopolpenger når det er så mange
nuller. Kursen var 1 NOK = 767 PYG.

Dagen etter vi kom, dro vi videre mot Puerto Iguazu, Argentina. Vi tok bussen ned til omnibuss-terminalen (taxi er veldig dyrt i Asunción) og fant den riktige bussen ved hjelp av en veldig hjelpsom ansatt. Vi kom også i denne bussen på øverste dekk helt fremmerst, og hadde en veldig god utsikt over den skumle kjørestilen og de smale veiene i Paraguay, som førte til at bussen vår hadde svært mange forbikjøringer. Det skumle er at vi hadde bedre oversikt enn bussjåføren under oss. Bussen fungerte også som rutebuss, og stoppet hele tiden for å ta på og slippe av passasjerer og personer som solgte mat til oss. Det førte til at bussturen tok fem og en halv time. Det tok oss én time å kjøre de 15 kilometrene ut av byen. Da vi kom frem til bussterminalen i Ciudad del Este i Paraguay, fant vi ut at bussen videre til Puerto Iguazu nettopp hadde kjørt. Da var klokken kun halv sju på kvelden, og det var utrolig nok av ukjente grunner for oss siste buss den dagen. Vi møtte et franskt par som også skulle til Puerto Iguazu, og vi slo oss sammen og tok en drosje, som faktisk ikke var så dyrt. For turen fra flyplassen i Asunción og inn til sentrum, som ikke er så langt, ville de ha 90 000 PYG, men vi betalte kun 140 000 PYG fra Ciudad del este og helt inn til Puerto Iguazu på den Argentinske siden, som vil si at vi også kjørte gjennom den Brasilianske siden (Foz do Iguacu).

"Jesus, en vos confio" - De må jo stole på Jesus, så uforsiktig som de kjører...