mandag 3. mai 2010

Colonia 29. til 30. april

Vår første reisedag etter Davids skoleavslutning startet med en tur retur (Ida y Vuelta, pluss David) til Colonia. Vi bestilte billettene på nett gjennom "Buquebus.com". Det fungerer godt, og man trenger kun passnummeret når man henter ut billettene før avreise. Man skal egentlig møte opp én time før, men en halv time er nok i perioder med få turister. Det er lurt å beregne at det ofte er rush-kø i Buenos Aires. Vi er ikke helt sikre på når, men iallefall på morgenen fra 07-09-tiden og lunsjtid fra 11-13-tiden og etter jobb fra 16-18-tiden, "mas o menos". Ned til terminalen måtte vi hoppe av bussen og ta en taxi i stedet, som kjørte på de gatene og avenyene med lite rush-trafikk.

Vi tok den trege fergen som bruker tre timer i vei, og den raske 1,5-timersbåten tilbake. Den trege båten er å anbefale når det er lyst ute, fordi man kan gå på dekk og spasere rundt omkring i båten, og den er dessuten mye finere innvendig. Den raske båten er mer som et veldig bredt tog eller buss. Begge båtene har en tax-free-butikk. Den trege fergen koster ofte fra 100 peso, mens den raske kan man finne billetter fra 120 peso.

Vi hadde ikke bestilt noe hostell eller hotell på forhånd og tok det første vi så, som vi mente var billig. Vi fikk et dobbeltrom på Hotel Rivera for 950 Uruguayos peso, som er cirka 275 kroner. De hostellene vi sjekket på nett kostet mer for oss begge. Også her: Dersom man er to personer på ett dobbeltrom er det ofte billigere med hotell, men man mister matlagingsmulighetene man har på et hostell.

På veien opp til hotellet fra Buquebus-terminalen så vi utleie av mopeder og mopedbiler (for opp til to voksne og 4 barn). Vi gikk ned dit igjen etter vi hadde bestilt hotellrom og lagt fra oss bagasjen. Mannen fra utleiefirmaet hadde først reklamert for en liten artig og snerten gul to-seters mopedbil, som han sa etterpå ikke fungerte. Den var sikkert bare til pynt. Å leie to scootere kostet like mye som å leie én mopedbil, 900 Uruguayos pesos. Vi bestemte oss for en mopedbil, som så ut som en golfbil, fordi det gav oss muligheten til å snakke med hverandre. Å leie mopedbil eller scooter er å anbefale. Ta med førerkort. På denne måten får du sett mye og kommet deg raskt frem.

Selve byen er liten, og det er gåavstand fra fergeterminalen til sentrum og gamlebyen. Colonia er en veldig rolig og koselig by, med fine og rene gater. Den har ikke det samme støynivået som Buenos Aires. Vi satte fra oss golfbilen vår og gikk inn gjennom byporten i gamlebyen, selv om det ikke finnes noen bilstengte gater her. Restene av den gamle bymuren med byport med fall-lem er pusset opp. Stranden ligger litt lenger bortenfor, og siden vi hadde bil, kjørte vi dit. Vannet er kaldt i mai, men det er alltid behagelig å gå barbent på en god strand.

Siden byen er liten, er det mulig å se alt på én dag hvis man er effektiv. Byen hadde dessuten etter vår mening mer oversiktelige klesbutikker enn Buenos Aires. I gamlebyen finnes mange restauranter med god mat og koselig stemning. Til sammenligning med Montevideo, der David har vært, er Colonia en liten, rolig og koselig by. Begge byene har strender. Dersom man er i Montevideo anbefales det å gå et stykke langs strandpromenaden.

Her ser vi (nesten) gamlebyen gjennon byporten.
Byporten har fall-lem! Det er kult...